VILLKOR

På Lampadirekt är vi måna om dig som kund och att din köpupplevelse motsvarar dina förväntningar. Nedan finner du de köpvillkor som gäller när du gör ett köp på www.lampadirekt.se. Vid köp ingås avtal mellan kund och Lampadirekt (orgnr: 556529-9442). Lampadirekt ingår endast avtal med kunder som är över 18 år (myndig) alternativt omyndig med målsmans tillstånd och godkännande.
1. Våra priser & produkter

Samtliga priser hos Lampadirekt anges i svenska kronor inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning samt tryck- och skrivfel på hemsidan, i annonsering och utskick. Om felaktigheter i pris, leveranstid eller andra omständigheter skulle uppstå, förbehåller sig Lampadirekt rätten att ändra detta i efterhand. Lampadirekt tar ej ansvar för felaktiga uppgifter som publiceras av tredje part.

2. Frakt & leverans

Alltid fri frakt & fri retur i hela Sverige. Leveranstiden är normalt 2–4 arbetsdagar, räknat från dagen efter du la din beställning, förutsatt att vi har varan i lager. När varan har lämnat vårt lager övergår leveransansvaret till fraktbolagen som levererar din order inom utsatt tid. Lampadirekt kan inte lämna någon leveransgaranti för varor som inte finns i lager vid beställningstidpunkt eller för varor som lämnat vårt lager. Det betyder att den totala leveranstiden innan varan når dig kan bli längre än vad som anges som normalt för valt fraktsätt om transportören själv orsakar en försening.

När vi har skickat din order får du en leveransbekräftelse med kollinummer till din e-postadress. Om ditt paket skickas med flera leveranser får du också flera leveransbekräftelser. Kollinumret kan du använda för att spåra din leverans hos DHL.

3. BETALNING

3. a) Kortbetalning

Lampadirekt erbjuder säker kortbetalning med VISA och MasterCard i samarbete med Svea Ekonomi som ingår i Svea Ekonomi-koncernen. Svea Ekonomi är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Lampadirekt accepterar samtliga VISA- och MasterCard-anslutna kort utgivna i Norden. Kortköpen sker direkt hos Svea Ekonomi och all information är krypterad enligt gällande standard och regler. Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos Lampadirekt. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

3. b) Direktbetalning via internetbank

Lampadirekt erbjuder direktbetalning via internetbank för kunder i Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB. Vid betalning kopplas du automatiskt till din internetbank där du loggar in och godkänner transaktionen. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

3. c) Faktura

1. Allmänt: Vid betalning via faktura samarbetar Lampadirekt med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura behöver du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Lampadirekt överlåtna till Svea Ekonomi AB. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

2. Betalningstid, påminnelseavgift samt dröjsmålsränta: Betalningstiden är alltid minst 14 dagar från fakturadatum. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår från förfallodagen med 2 % per månad.

3. Faktureringsrutin konsument: Om faktura inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig. För det fall betalning inte inkommit till Svea Ekonomi AB senast dag 7 från det att påminnelsen skickades till dig övergår fakturan till att bli en kontokredit. Genom detta ges du en möjlighet att delbetala ditt köp i din egen takt. Lägsta beloppet att betala är 3% av vid var tid utestående skuld dock lägst 50 kr samt ränta och avgifter. Du kan naturligtvis när som helst betala ett högre belopp eller hela skulden. Om fakturan övergår till en kontokredit gäller villkoren för ”Betalning genom kontokredit”. Här regleras bl a Svea Ekonomi ABs rätt att säga upp kontokrediten i förtid. Se även mer info om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation.

Vid kontokrediten tillkommer en månatlig aviavgift om f.n. 45 kr. Krediträntan beräknas på den aktuella skulden vid aviseringstillfället. Den nominella årliga räntan är f.n. 19,75 %. Om betalning inte sker i rätt tid kommer du att påföras en förseningsavgift om f.n. 145 kr. Vi kommer också att debitera dig dröjsmålsränta med 2 % per månad på den vid var tid utestående skulden från förfallodatum tills full betalning sker. Exempel på effektiv ränta vid köp om 5 000 kr, löptid 12 månader, 19,75 % ränta, uppläggningsavgift 0 kr och aviavgift 45 kr: 45,51 %.

4. Faktureringsrutin näringsidkare: Om fakturan inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig. Vid utebliven betalning lämnas fakturan till inkasso.

3. d) Delbetalning

Lampadirekt kan även erbjuda dig möjlighet att dela upp din betalning i samarbete med Svea Ekonomi AB. Delbetalning är ett flexibelt alternativ för dig som vill ha kontroll över dina inköp, och samtidigt vara säker på att kunna köpa det du behöver. Det finns flera olika betalningsalternativ att välja mellan och du kan när som helst under delbetalningstiden välja att slutbetala den resterande skulden i en enda betalning. Ansökan om delbetalning sker i kassan i samband med att du anger personnummer och den delbetalningsplan som passar dig. Därefter görs en kreditupplysning och identitetskontroll och du får direkt besked om ansökan har godkänts. Information om att upplysning gjorts kommer att skickas hem via post eller via sms. Skulle ansökan ej gå igenom kan du välja något annat betalningsalternativ. Uppläggningsavgiften betalas på inbetalningsavin. Aviavgiften betalas sedan på respektive månadsavi.

Delbetalning   Ränta   Uppläggningsavgift   Aviseringsavgift  
Kampanj – 3 mån
6 månader
0%
0%
95 kr
195 kr
29 kr
29 kr
12 månader 0% 295 kr 29 kr
24 månader 0% 495 kr 29 kr
4. Ångerrätt & retur

Öppet köp och ångerrätt gäller endast privatpersoner.

Blev det inte som du tänkt dig? Vi vill givetvis att du ska bli nöjd med din beställning. Därför har du alltid 365 dagars ångerrätt när du handlar på Lampadirekt.se (14 dagar enligt Distansavtalslagen). Ångerfristen på 365 dagar börja löpa från den dag du tagit emot varan.

Du har möjlighet att öppna förpackningen och titta på det ni beställt, men vi ber er att vara noga med att få ner allting så att förpackningen är i originalskick. Alla delar måste vara med, likaså plastförpackningar och liknande, förpackningen ska se oöppnad ut, du får alltså inte slita upp förpackningen. Inte heller skriva på originalkartongen som gör att förpackningen ser använd ut. För produkter som omfattas av ångerrätten gäller att om produkten returneras i använt eller skadat skick har Lampadirekt.se rätt att göra en nedskrivning av köpeskillingen till skäligt marknadsvärde. Som kund ansvarar du själv för risken vid returfrakt; denna risk innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt.

Så här returnerar du dina varor

1. Kontakta oss via mail och meddela att du önskar göra en retur, kom ihåg att ange ditt order-id
2. Vi skickar en returfraktsedel till dig. Sätt på returfraktsedeln medföljer på en transportkartong
3. När din retur kommer till vårt lager så gör vi omgående en återbetalning på din order.

5. Reklamation & garanti

5. a) Reklamation

Som konsument har du 1 års garanti samt (3) års reklamationsrätt på alla varor du köper på www.lampadirekt.se. Genom reklamationsrätten är du säkrad en komplett och oskadd kvalitetsprodukt som ska hålla i minst 3 år av normalt bruk utan att uppvisa några tecken på bristfällig produktion. Förekommer det ett fel på din vara som täcks av reklamationsrätten anmäler du detta till vår kundsupport reklamation@lampadirekt.se. För att din reklamation ska vara giltig är det viktigt att du anmäler fel så fort som möjligt. Reklamationsrätten gäller enbart varor köpt av privatpersoner som använts till privat bruk.

Reklamationsrätten gäller inte skador på produkten som förekommer till följd av bristfälligt underhåll, normalt slitage, självförvållad skadegörelse eller då produkten använts på ett sätt som den inte är beräknat för.

6. Datahantering & integritet

På Lampadirekt värnar vi om din personliga integritet och vill att du ska känna dig trygg när du lämnar dina uppgifter till oss. I vår integritetspolicy kan du läsa om hur Lampadirekt hanterar dina personuppgifter.

7. Tvist

Lampadirekt lyder under Konsumentköplagen, Distansavtalslagen och gällande EU lagstiftning kring konsumentköp. Läs mer om lagar och rättigheter på Konsumentverkets hemsida. I samband med en tvist åtar sig Lampadirekt att frivilligt följa eventuella rekommendationer från Allmänna reklamationsnämnden (ARN) dit du som kund kan vända dig för hjälp med tvistlösning. Enligt gällande EU regler kan du även välja alternativet att söka hjälp med tvistlösning genom EU kommisionens ODR platform.

8. Force majeure

I händelse av myndighets åtgärd eller underlåtenhet, ny lagstiftning, arbetsrättslig konflikt, krig eller krigsfara, större störning av allmän ordning, sabotage, extrema väderförhållanden, brand, explosion, naturkatastrof, olyckshändelse eller annan omständighet utanför Lampadirekt kontroll och som Lampadirekt inte skäligen kunnat övervinna eller förutse, har Lampadirekt rätt att frånträda sina skyldigheter i detta avtal. Vid sådan händelse är Lampadirekt ej skadeståndsskyldig vid skada som kunden haft.